Από την Ρόδο στο Παρίσι

Οι κάτωθι γραμμές αποτελούν έναν μικρό φόρο τιμής σε αφανείς πρωταγωνιστές της ελληνικής ποδηλασίας.

Αν θα μπορούσε κάποιος να γράψει βιβλίο για την ελληνική αγωνιστική ποδηλασία, σίγουρα σημαντική υποψηφιότητα θέτει ο Νάσσος Τριανταφύλλου. Δεν αποτελεί κάποιου είδους φιλοφροσύνη, αφενός γιατί δεν την έχει ανάγκη. Αφετέρου είναι από τους «λίγους» τα τελευταία χρόνια που ακολουθούν σταθερά το ελληνικό πελοτόν σε δρόμο, πίστα και ενίοτε στο χώμα, καταγράφοντας με τον φακό του ποδηλατικές στιγμές. Με αφορμή τα όσα έγραψε, λοιπόν, στο κάτωθι ποστ θα ήθελα να προσθέσω μερικές αράδες.

Στην πρώτη γραμμή της ποδηλασίας δεν βρίσκονται μονάχα οι αθλητές. Πίσω από αυτούς υπάρχουν πολλά πρόσωπα, που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στις επιδόσεις τους. Οι προπονητές είναι συνήθως εκείνοι που τραβούν αρκετή δημοσιότητα. Αυτοί όμως με την λιγότερη, κάνουν δουλειά εξίσου σημαντική. Ποιο είναι αυτοί; Οι μηχανικοί, οι κατασκευαστές οι φροντιστές, οι μασέρ και και…

Θυμάμαι το 2022, στο μικρό βοηθητικό πέρασμά μου από την Ομοσπονδία, τον πρόεδρο Βασίλη Διαμαντόπουλο να μου δίνει το τηλέφωνο του Γιώργου Βογιατζή με αφορμή την «Historica» εκείνης της χρονιάς. Για να είμαι ειλικρινής, δεν τον γνώριζα, ούτε την Fidusa. Έκανα ένα γρήγορο ψάξιμο και με την βοήθεια της οικογένειας Μητσάκη (Μαίρη & Βίκυ), κατάφερα να συλλέξω κάποιες πληροφορίες για να σταθώ σε μία κουβέντα και να μην φανώ εντελώς άσχετος!

Για κάμποση ώρα, η συζήτηση ήταν τυπική και ως έναν βαθμό βαρετή. Προχωρώντας όμως κατάλαβα πόσο πολύ πάθος έχει ο συγκεκριμένος άνθρωπος με το αντικείμενό του. Σε σημείο που ο διάλογος κράτησε 2 ώρες. Μου μιλούσε για τα ποδηλατικά πλαίσια και τα μηχανικά μέρη που κατασκευάζει η Fidusa, σαν κάθε ένα από αυτά να είναι παιδιά του.

Δεν θα ξεχάσω ποτέ κατά την ιστορική αναδρομή που έκανε, ότι επανέλαβε τουλάχιστον τρεις με τέσσερις φορές, «Γιάννη, το μεράκι, η προσοχή στην λεπτομέρεια και το πάθος για την τελειότητα είναι η συνταγή για την επιτυχία».

Με αυτά τα συστατικά, λοιπόν, κατάφερε να σημειώσει ακόμα μια σημαντική διάκριση. Διάκριση που δυστυχώς δεν θα διαβάσουμε και δεν θα βρούμε πουθενά στα μεγάλα ειδησεογραφικά site. Η Fidusa, σχεδίασε και κατασκεύασε τους δίσκους που χρησιμοποιήθηκαν από την αποστολή της Πορτογαλίας στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Μάλιστα, ο Γιούρι Λεϊτάο (νικητής του Γύρου Ελλάδας 2023) κατάφερε να πάρει το αργυρό μετάλλιο στο Omnium, ανεβάζοντας λίγο πιο ψηλά το θέμα. Και δεν είναι μόνο αυτό.

Θα επικαλεστώ το ρεπορτάζ του Νάσσου και της σελίδας Cycling Journal. Η Fidusa βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με την παραολυμπιακή ομάδα πίστας της Γερμανίας, για το σχεδιασμό τόσο ενός νέου ποδηλάτου τάντεμ, όσο και ενός νέου πηρουνιού για χρήση από το δίδυμο Robert Forstermann-Thomas Ulbricht.

Ο δίσκος που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από την Fidusa.

Ποια είναι η Fidusa

H ελληνική εταιρία κατασκευής χειροποίητων ποδηλάτων Fidusa, εδρεύει και λειτουργεί στο νησί της Ρόδου από το 1985. Ο Γιώργος Βογιατζής είναι ο άνθρωπος που κρύβεται πίσω από το δύσκολο για τα ελληνικά δεδομένα εγχείρημα, για περισσότερα από 30 χρόνια!

Λάτρης του ποδηλάτου και πρωταθλητής Ελλάδας στην ποδηλασία, πριν ακόμα εγκαταλείψει την ενεργό δράση, ενδιαφέρθηκε για την τεχνολογία και την επιστήμη γύρω από την κατασκευή αγωνιστικών ποδηλάτων. Η… τρέλα, όπως την χαρακτηρίζει ο ίδιος, για μάθηση και εξειδίκευση, τον οδηγεί στην Ιταλία και την εταιρία Faggin.

Εκεί ξεκινά το ταξίδι στα μυστικά της κατασκευής των σκελετών. Μάλιστα, την ίδια χρονιά ο ίδιος παρουσιάζει τους πρώτους ατσάλινους σκελετούς με μούφες. Λίγα χρόνια αργότερα, έχοντας ξεκινήσει ήδη το ταξίδι της Fidusa, το 1992, κατασκευάζει για την Εθνική ομάδα ατσάλινους σκελετούς χρονομέτρου με κολλήσεις TIG. Βέβαια, όπως συμβαίνει με όλα τα επιστημονικά μέσα, η εξέλιξη και η έρευνα είναι το «Α και το Ω».

Έτσι, το 2000 παίρνει μέρος σε ένα ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα, στην Αγγλία, με θέμα την ασφάλεια των συνθετικών υλικών. Δύο χρόνια μετά την εμπλοκή στο ανωτέρω πρόγραμμα, η εταιρία Fidusa παρουσιάζει τους πρώτους σκελετούς από ανθρακονήματα! Φυσικά, με την πάροδο των χρόνων και την πρόοδο της τεχνολογίας η εξέλιξη είναι διαρκής.

Σωτήρης Μπρέτας & Χρήστος Σανδαλάκης στο tandem.

To 2021 κατασκευάστηκε το πρώτο ελληνικό tandem

Μία ημερομηνία ορόσημο, είναι η 4η Δεκεμβρίου 2021. Ο λόγος; Πρόκειται για την ημέρα παράδοσης στους πρωταθλητές Χρήστο Σανδαλάκη και Σωτήρη Μπρέτα, του πρώτου διπλού ελληνικού ποδήλατου (tandem)! Ένα ιδιαίτερο και συνάμα δύσκολο εγχείρημα, με μοναδικό στόχο την στήριξη των δύο αυτών αθλητών.

Τα ποδήλατα Fidusa είναι γνωστά και κυκλοφορούν σε όλο τον κόσμο. Στα 37 χρόνια παρουσίας της εταιρίας, οι Έλληνες ποδηλάτες έχουν κατακτήσει περισσότερα από 325 Πανελλήνια Πρωταθλήματα, δρόμου, πίστας και ορεινής ποδηλασίας!

Η μονάδα σχεδιασμού και παραγωγής των ποδηλάτων βρίσκεται στη Ρόδο και αποτελεί πρότυπο ελληνικής επιχείρησης. Είναι η μοναδική που κατασκευάζει χειροποίητα ποδήλατα στην Ελλάδα. Μάλιστα, πρόκειται για μία από τις λίγες κατασκευάστριες εταιρίες στον κόσμο που ξεκινάνε και ολοκληρώνουν τον σκελετό στις εγκαταστάσεις τους!

Εις το επανιδείν

Ακούστε το τελευταίο επεισόδιο του Sports Journeys, αλλά και όλα τα επεισόδια των δύο κύκλων, εδώ.

Photo credits: Nassos Triantafyllou