Γύρος Ιταλίας 2021: Ανοιχτός σε όλα
Ο 104ος Γύρος της Ιταλίας ανοίγει την αυλαία των Μεγάλων Γύρων, με μία διαδρομή που αφήνει υποσχέσεις για πλούσιο θέαμα και σασπένς (8 με 30 Μαΐου στο Eurosport).
Ας ξεκινήσουμε με μία γρήγορη αναφορά στο τι είδαμε πέρσι. Παρακολουθήσαμε έναν εντελώς διαφορετικό Giro, εξαιτίας της πανδημίας, της διεξαγωγής του τον Οκτώβριο και όσων φυσικά συνέβησαν κατά την διάρκεια του. Θυμίζω εν τάχει, στην δεύτερη εβδομάδα αποχώρησαν Mitchelton Scott και Jumbo Visma ελέω κορωνοϊού, ο Γκέρεντ Τόμας (Ineos) τέθηκε εκτός μάχης νωρίς από ένα… παγούρι, ενώ ο Βίλκο Κέλντερμαν (Sunweb) δεν ανταποκρίθηκε τις κρίσιμες στιγμές.
Κάπως έτσι φτάσαμε στη μονομαχία των Τζάι Χίντλεϊ (DSM, πρώην Sunweb) και Τέιο Γκέιγκεν Χαρτ (Ineos) στο τελευταίο χρονόμετρο του Μιλάνο. Αμφότεροι ξεκίνησαν με τον ίδιο ακριβώς χρόνο, ωστόσο ο Βρετανός ποδηλάτης πήρε την ροζ φανέλα με διαφορά 39 δευτερολέπτων και η Ineos πανηγύρισε μία απρόσμενη, βάση εξέλιξης, πρωτιά.
Φυσικά, δεν γίνεται να μην αναφερθεί ο εξαιρετικός Ζοάο Αλμέιντα (Decuenick Quick Step). Ο νεαρός Πορτογάλος κράτησε την πρωτοπορία της γενικής για 15 μέρες, χάνοντάς την στο Στέλβιο. Φέτος, θα είναι παρόντας και πάλι, παρέα με τον Ρέμκο Έβενπουλ το έτερο παιδί θαύμα της βελγικής ομάδας, που κάνει πρεμιέρα σε Μεγάλο Γύρο.
Πολλά υποσχόμενη διαδρομή
Η Γκράντε Παρτέντσα του 104ου Γύρου της Ιταλίας θα δοθεί το προσεχές Σάββατο στο Τορίνο, με το ένα από τα δύο φετινά ετάπ ατομικής χρονομέτρησης. Συνολικά, οι ποδηλάτες θα διανύσουν 3.450,4 χιλιόμετρα (47.000 υψομετρικά), θα περάσουν από 13 περιφέρειες και θα βρεθούν σε τρεις χώρες (Ιταλία, Σλοβενία, Ελβετία).
Συνοπτικά στην διαδρομή εμπεριέχονται: 7 ετάπ βουνών (6ο, 12ο, 14ο, 16ο, 17ο, 19ο, 20ο), 2 ετάπ με χωμάτινες διαδρομές (9ο, 11ο), 2 ετάπ ατομικής χρονομέτρησης με μόλις 38 χιλιόμετρα (1ο, 21ο) και αρκετές ευκαιρίες για τους σπρίντερ.
Ανάμεσα στα ετάπ των βουνών, συναντάμε το μυθικό Ζονκολάν (14ο), το οποίο θα προσφέρει πεδίο δράσης στους ανηφορίστες παρότι θα ανέβουν από την πιο βατή διαδρομή. Το «tappone» της διοργάνωσης είναι το 16ο με πέρασμα από τρεις κολοσσούς των Δολομιτών (Πορδόι, Τζάου, Φεντάια) και τερματισμό στην Κορτίνα Ντ’ Αμπέτσο. Μάλιστα, με δεδομένο ότι ακολουθεί το δεύτερο ρεπό δεν αποκλείεται να δούμε πυροτεχνήματα.
Πριν από τα δύο ανωτέρω, θα προηγηθεί το δύσκολο πέρασμα από τα Απέννινα Όρη (12ο), στο πρώτο πολύ δυνατό τεστ για τους ποδηλάτες της γενικής. Η τρίτη εβδομάδα θα κρίνει τα πάντα και φυσικά είναι η δυσκολότερη όλων.
Μετά το δεύτερο ρεπό, ακολουθούν κατά σειρά ο ανηφορικός τερματισμός στην Σέγκα Ντι Άλα (17ο), το τελευταίο ετάπ για όσους σπρίντερ έχουν επιβιώσει στην Στραντέλα (18ο) και οι καθοριστικές μονομαχίες στους ανηφορικούς τερματισμούς των Άλπε Ντι Μέρα (19ο) και Άλπε Μότα (20ο). Δύο «κοντά» ετάπ, με απαιτητικές ανηφόρες και υψόμετρα που υπερβαίνουν τα 2.000 μέτρα!
Τα πρόσωπα
Ο συνδυασμός των λίγων χιλιομέτρων ατομικής χρονομέτρησης, με τα πολλά βουνά, έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον αρκετών αθλητών που ειδικεύονται στις ανηφόρες. Ή όπως είπε ένας καλός φίλος, οι all rounders θα αγωνιστούν στον Γύρο της Γαλλίας, αφήνοντας στο Giro τους ανηφορίστες.
Στην συγκεκριμένη λίστα δεσπόζουν τα ονόματα των ‘Εγαν Μπερνάλ (Ineos), Μίκελ Λάντα (Bahrain Victorius), Σάιμον Γέιτς (Team BikeExchange), Τζάι Χίντλεϊ (DSM), Αλεξάντρ Βλάσοφ (Astana-Premier Tech), Εμμάνουελ Μπούχμαν (Bora-Hansgrohe), Τζορτζ Μπένετ (Jumbo Visma) και Μαρκ Σολέρ (Movistar).
Κανείς δεν μπορεί να ξεγράψει τον Βιντσέντσο Νίμπαλι (Trek Segafredo). Ακόμα και αν ο «καρχαρίας της Μεσίνα» έρχεται από τραυματισμό και βιαστική προετοιμασία. Επιπροσθέτως, στο πελοτόν υπάρχουν τα ονόματα των ικανότατων σε αυτά τα τερέν Ντομένικο Ποτσοβίβο (Qhubeka Assos), Χιου Κάρθι (EF Education Nippo), Ντα Μάρτιν (Israel Start Up Nation), Πέγιο Μπιλμπάο (Bahrain Victorius) και Ντάβιντε Φόρμολο (UAE).
Ιδιαίτερη μνεία χρήζει το ντεμπούτο του Ρέμκο Έβενπουλ (Deceuninck-QuickStep). Το παιδί θαύμα της βελγικής ποδηλασίας, είναι ο πιο αξιόλογος all rounder που συμμετέχει στον 104ο Γύρο της Ιταλίας, συγκεντρώνοντας πολλά βλέμματα πάνω του. Έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς θα ανταποκριθεί στις πιο απαιτητικές διαδρομές της καριέρας του.
Τέλος, στους σπρίντερ και την μάχη για την μάλια τσικλαμίνο, συναντάμε τους Ελία Βιβιάνι (Cofidis), Πέτερ Σάγκαν (Bora-Hansgrohe), Ντίλαν Χρουνεβέγκεν (Jumbo-Visma), Κάλεμπ Γιούαν (Lotto Soudal), Τιμ Μερλιέρ (Alpecin-Fenix), Φερνάντο Γκαβίρια (UAE Team Emirates) και Τζιάκομο Νιτσόλο (Qhubeka Assos). Σε αυτή τη λίστα, τα ερωτηματικά είναι πολλά.
Η μάχη της γενικής
Η Ineos είναι ένα «κλικ» μπροστά. Η Βρετανική ομάδα διαθέτει ισχυρή ομάδα για να υποστηρίξει τον Έγαν Μπερνάλ. Ο Κολομβιανός επιστρέφει μετά από μία κακή σεζόν, που τελείωσε πρόωρα εξαιτίας των προβλημάτων στην μέση. Έχει τεράστιο ενδιαφέρον να δούμε πώς θα ανταποκριθεί. Σημαντικό πλεονέκτημα για τον νεαρό ποδηλάτη τα μεγάλα υψόμετρα. Πάβελ Σίβακοφ και Ντάνι Μαρτίνες οι σημαντικότεροι βοηθοί για τα ετάπ των βουνών και οι εναλλακτικές σε περίπτωση απρόοπτου.
Η Astana στέλνει στην πρώτη γραμμή τον Αλεξάντρ Βλάσοφ, έναν ικανότατο ανηφορίστα της νέας γενιάς, που έχει μπροστά του την μεγαλύτερη πρόκληση της καριέρας του. Ο πρωταθλητής Ισπανίας, Λουίς Λεόν Σάντσεθ, ο πολύπειρος Γκόρκα Ιθαγκίρε και ο Χάρολντ Τεχάδα θα τον συντροφεύσουν στα βουνά, σε μία εξαιρετικά δομημένη σύνθεση για την ομάδα από το Καζακστάν.
Ο Σάιμον Γέιτς (Bike Exchange) είναι σε καλή κατάσταση, βάση της εικόνας που είδαμε στην προετοιμασία. Το ζητούμενο για τον Βρετανό ποδηλάτη είναι η διάρκεια στην απόδοσή του και η βοήθεια που θα πάρει. Πάντως, η εικόνα του στα βουνά των Άλπεων αφήνει υποσχέσεις, με σημαντική σημείωση ότι άλλο πράγμα το Giro D’ Italia κι άλλο το Tour of Alps.
Το νεανικό δίδυμο Ρέμκο Έβενπουλ-Ζοάο Αλμέιντα της Deceunick Quick Step συγκεντρώνει πολλά βλέμματα. Ο δεύτερος έδειξε αδυναμία στα μεγάλα υψόμετρα πέρσι, δεδομένα όμως έχει αποκομίσει σημαντικές εμπειρίες. Ο πρώτος αποτελεί εν μέρει αίνιγμα, καθώς εμφανίζεται για πρώτη φορά σε Grand Tour.
Στην μάχη για την ροζ φανέλα και το βάθρο, εντάσσονται τα ονόματα των Μίκελ Λάντα (Bahrain Victorius) και Ντάβιντε Φόρμολο (UAE). Αμφότεροι περιστοιχίζονται από ποδηλάτες με εμπειρία, καλούς ανηφορίστες και πολλά θα εξαρτηθούν από τα πόδια τους στα κρίσιμα ετάπ. Ο Ισπανός έκανε… άνοιγμα στις δηλώσεις του περί κατάκτησης, το θέλει πολύ, το αναζητά χρόνια, όμως και πέρσι σε εφάμιλλη θέση βρισκόταν.
Ο Βιτσέντζο Νίμπαλι (Trek Segafredo) είναι μία κατηγορία μόνος του και θα δούμε κατά την διάρκεια του Γύρου αν είναι σε θέση να διεκδικήσει την παρουσία του στο βάθρο ή όχι, στον τελευταίο Giro της καριέρας του (;). Πάντως, η προετοιμασία του ήταν ελλιπής εξαιτίας του τραυματισμού που αποκόμισε έπειτα από ατύχημα στην προπόνηση.
Άγνωστος «Χ» στην εξίσωση είναι η DSM, με τους Ρομέν Μπαρντέ και Τζάι Χίντλεϊ να συνθέτουν ένα καλό δίδυμο. Ο Γάλλος δεν έδειξε σπιρτάδα στην προετοιμασία, με τον Αυστραλό να βγαίνει μπροστά στα δύσκολα ετάπ των γύρων που συμμετείχαν παρέα (Άλπεις, Καταλονία), ωστόσο δεν ολοκλήρωσε κανέναν!
Στην παραπάνω κατηγορία θα έβαζα και την Movistar. Ο Ουνθουέ έδωσε ηγετικό ρόλο στον Μαρκ Σολέρ, χωρίς ερωτηματικά και συναρχηγίες. Ο 27χρονος Ισπανός στην πρόβα τζενεράλε, πήρε μία νίκη και την 4η θέση της γενικής στον Γύρο της Ρομανδίας, υστερώντας σημαντικά στο χρονόμετρο (+0:39’’ από τον νικητή Γκέρεντ Τόμας). Το πλασάρισμα στην πρώτη 10άδα της γενικής είναι ο πιο εφικτός στόχος σε πρώτο χρόνο.
Jumbo Visma, Lotto Sudal, Qhubeka Assos, EF Education και Israel Start Up Nation στοχεύουν σε νίκες σε ετάπ και ένα καλό πλασάρισμα των αρχηγών τους στη γενική. Προσωπικά, σε πρώτη φάση πιστεύω ότι δεν μπαίνουν στο κάδρο της ροζ φανέλας.
Τα πρώτα «άντα» VS νέα γενιά
Στην κατηγορία των σπρίντερ, ο Πέτερ Σάγκαν (Bora Hansgrohe) βρίσκεται στην κορυφή της λίστας. Πέρσι, έδωσε απίστευτη μάχη με τον Αρνό Ντεμάρ (FDJ), χάνοντας στις λεπτομέρειες. Φέτος, απέναντί του θα βρει νεότερους ποδηλάτες, γεμάτους ενέργεια. Ένας εξ αυτών ο «πόκετ ρόκετ» της Lotto Sudal, Κάλεμπ Γιούαν.
Ο Φερνάντο Γκαβίρια (UAE) αποτελεί ακόμα έναν υποψήφιο διεκδικητή της μωβ φανέλας (την πήρε το 2017). Βέβαια, στα μεγάλα ραντεβού από το 2019 και μετά είναι… άφαντος, με μόλις μία νίκη σε Μεγάλο Γύρο στο διάστημα αυτό.
Κάτι ανάλογο ισχύει και για τον Ελία Βιβιάνι της Cofidis. Ο 31χρονος Ιταλός από την στιγμή που μετακόμισε στην Γαλλία, δεν θυμίζει σε τίποτα τον δυναμικό ποδηλάτη που γνωρίσαμε στην SKY και την Quick Step. Πολλά έχουν ακουστεί για το περιβάλλον της ομάδας και την έλλειψη υποστήριξης προς το πρόσωπό του. Η ιστορία είναι εκείνη που θα δείξει, θυμίζω το πρόσφατο παράδειγμα τον Μαρκ Κάβεντις…
Μεγάλο ερωτηματικό είναι ο Ντίλαν Χρουνεβέγκεν της Jumbo Visma. Ο Ολλανδός σπρίντερ επιστρέφει στην δράση μετά από την τιμωρία του για αντιεπαγγελματική συμπεριφορά στον Γύρο της Πολωνίας και το σοβαρό ατύχημα που προκάλεσε στον Φάμπιο Γιάκομπσεν. Μέσα στο 2021 δεν έχει αγωνιστικά χιλιόμετρα στα πόδια του και αυτό ενδεχομένως να παίξει σημαντικό ρόλο.
Τέλος, ο Τιμ Μερλιέ της Alpecin Fenix είναι μία πιθανή έκπληξη και αναμένεται να βγει μπροστά στα ετάπ, που το σενάριο θ’ αναφέρει μαζικό τερματισμό. Η σεζόν κυλάει καλά για τον πρωταθλητή Βελγίου του 2019. Στο πρώτο μισό της σεζόν μέτρησε τρεις νίκες στους μικρούς μονοήμερους του Βελγίου, ένα βάθρο και γενικότερα είχε θετική παρουσία.
Things to know
Φανέλες
Ροζ (πρωτοπόρος γενικής)/Maglia Rosa
Μωβ (φανέλα πόντων)/Maglia Ciclamino
Μπλε (φανέλα των βουνών)/ Maglia Azzura
Λευκή (καλύτερος νέος, Under 25)/Maglia Bianca
Ομάδες (23)
World Tour (19): AG2R Citroën (Γαλλία), Astana Premier Tech (Καζακστάν), Bahrain Victorious (Μπαχρέιν), Bora Hansgrohe (Γερμανία), Cofidis (Γαλλία), Deceuninck QuickStep (Βέλγιο), EF Education Nippo (Αμερική), Groupama FDJ (Γαλλία), Ineos Grenadiers (Μεγάλη Βρετανία), Intermarché Wanty Gobert (Βέλγιο), Israel Start Up Nation (Ισραήλ), Jumbo Visma (Ολλανδία), Lotto Soudal (Βέλγιο), Movistar Team (Ισπανία), Team BikeExchange (Αυστραλία), DSM (Γερμανία), Team Qhubeka Assos (Νότιος Αφρική), Trek Segafredo (Αμερική), UAE Team Emirates (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα)
Pro Continental (4): Bardiani (Ιταλία), Androni Giocattoli (Ιταλία), EOLO Kometa (Ιταλία), Alpecin Fenix (Βέλγιο)
Ετάπ (21)
08-05, 1o Τορίνο -> Τορίνο (8,6 χλμ.)/1η Ατομική Χρονομέτρηση
09-05, 2o Στουπινίτζι -> Νοβάρα (179 χλμ.)
10-05, 3o Μπιέλα -> Κανάλε (190 χλμ.)
11-05, 4o Πιατσέντζα -> Σέστολα (186 χλμ.)
12-05, 5o Μόντενα -> Κατόλικα (175 χλμ.)
13-05, 6o Γκρότε Ντι Φρασάσι -> Άσκολι Πιτσένο (160 χλμ.)/1ος ανηφορικός τερματισμός
14-05, 7o Νοταρέσκο -> Τέρμολι (181 χλμ.)
15-05, 8o Φότζια -> Γκάρντια Σανφραμόντι (170 χλμ.)/2ος ανηφορικός τερματισμός
16-05, 9o Καστέλ Ντι Σάνγκρο -> Κάμπο Φελίτσε (158 χλμ.)/3ος ανηφορικός τερματισμός, χωμάτινη διαδρομή
17-05, 10o Λ’Άκουιλα -> Φολίνο (139 χλμ.)
Πρώτο ρεπό 18-05
19-05, 11o Περούτζια -> Μονταλτσίνο (162 χλμ.)/Χωμάτινα περάσματα Στράντε Μπιάνκε
20-05, 12o Σιένα -> Μπάνιο Ντι Ρομάνια (212 χλμ.)
21-05, 13o Ραβέννα -> Βερόνα (198 χλμ.)
22-05, 14o Τσιταντέλα -> Μόντε Ζονκολάν (204 χλμ.)/4ος ανηφορικός τερματισμός
23-05, 15o Γκράντο -> Γκορίτσια (146 χλμ.)/Πέρασμα από Σλοβενία
24-05, 16o Σατσίλε -> Κορτίνα Ντ’ Αμπέτσο (212 χλμ.)/Βασιλικό ετάπ
Δεύτερο ρεπό 25-05
26-05, 17o Κανατσέι -> Σέγκα Ντι Άλα (193 χλμ.)/5ος ανηφορικός τερματισμός
27-05, 18o Ροβερέτο -> Στραντέλα (231 χλμ.)/Μεγαλύτερο ετάπ της διοργάνωσης
28-05, 19o Αμπιατεγκράσο -> Άλπε Ντι Μέρα (176 χλμ.)/6ος ανηφορικός τερματισμός
29-05, 20o Βερμπάνια -> Άλπε Μότα (165 χλμ.)/7ος ανηφορικός τερματισμός, πέρασμα από Ελβετία
30-05, 21o Σενάγκο -> Μιλάνο (30,3 χλμ.)/2η Ατομική Χρονομέτρηση
*Με bold τα σημαντικότερα ετάπ του 104ου Γύρου της Ιταλίας.
Εις το επανιδείν
Ακούστε το τελευταίο επεισόδιο του Sports Journeys, αλλά και ολόκληρη την πρώτη σεζόν εδώ.
Photo Credits: Giro D’ Italia
Σχολίασε